انجمن هنردرمانی با هدف ايجاد موقعيتي آكادميك براي آموزش و پژوهش در رشتههاي هنردرماني از سال گذشته با زير شاخههاي موسيقي درماني، تئاتر درماني، نقاشي درماني، قصه و شعر درماني... فعالیت خود را آغاز کرده است.
به گزارش از مسئول انجمن هنردرمانی، آقای داود صفری ، انجمن هنر درماني از مهر ماه سال گذشته تاسيس شد. هدف از تاسيس اين انجمن ايجاد موقعيتي آكادميك براي آموزش و پژوهش در رشته هاي هنر درماني است.
خلاصه فعاليتهاي انجام شده در طي 6 ماهه دوم سال 90 به قرار زير مي باشد:
· برگزاري يك كارگاه آموزش نقاشي درماني و چهار كارگاه آموزش تئاتر درماني
· برگزاری غرفه انجمن در مجمع سالیانه مركز پژوهشها و بيان اهداف انجمن به دانشجويان و مديران دانشگاه
· برگزاری جلسات با صاحب نظراني چون دكتر حسن عشايري، دكتر محمود دوستي، خانم شهلا نخست (استاد هنر درماني در انگلستان)، آقاي مجيد امرايي (تئاتر درمانگر برجسته ايران)
· برگزاری جلسات اجرايي با مديران فرهنگسراي هنر (ارسباران) و فرهنگسراي خاوران، سرپرست شيرخوارگاه آمنه
هنر درماني از تركيب دو دانش تشكيل شده است:هنر كه متريالها و مديومهاي مختلف مورد استفاده در هنر درماني ميباشد و درمان كه منظور رواندرماني حمايتي است.رواندرماني نوعي درمان غير داروييست كه بر روشهاي كلامي، غير كلامي و نمادين تاكيد دارد. رواندرماني روش نظاممندي است كه بر اساس تئوريهاي شخصيت تدوين شده و هدف آن تغيير در تفكر، رفتار و هيجان فرد است. زير مجموعه هاي رواندرماني بسيار فراوان است كه روانكاوي و رفتار درماني از آن جمله ميباشد. انديشمندان رشتههاي مختلف آنرا به اعتبار اهداف درمانيشان در غالب سه مجموعهي اصلي قرار دادند: باز آموزي، بازپروري و حمايتي. كه هنر درماني در زمره ي رواندرمانيهاي حمايتي قرار مي گيرد.
در ابتدا هنر درماني توسط روانكاوان و رواندرمانگران در غرب انجام ميشده اما در حال حاضر توسط هنر درمانگران متبحر و با تجربه.درمانجويان يا مستقيما به هنردرمانگر مراجعه ميكنند يا از سوي ساير پزشكان و درمانگران به ايشان ارجاع داده ميشود.
رويكرد آموزشي تاييد شده براي آموزش هنردرماني از سه اصل تشكيل شده است:هنر، رواندرماني (اصول روانشناسي) و پژوهش.
مراكز آموزشي فعال در اين زمينه شامل دانشگاهها و انجمنها يا بر يك موداليته تمركز كردند يا چند موداليته. رويكرد تك موداليته مثل:
Art Therapy(Painting Therapy). Poetry Therapy. Photo Therapy. Dance & Movement Therapy. Music Therapy. Drama Therapy
رويكرد چند موداليته از تركيب دو يا بيشتر موداليته ها تشكيل شده و با عناويني چون:
Expressive Therapy. Creative Therapy. Arts Therapies. Art Therapy
مطرح مي شوند.
فعاليتهاي آموزشي پژوهشي انجمن بر اساس رويكرد چند موداليته و تحت عنوان كلي هنردرماني مي باشد.
در طي صحبتهايي كه با اساتيد و دانشجويان رشته هاي مختلف هنر و پزشكي داشتیم نظراتي مطرح بود كه در كل به دو گروه تقسيم ميشوند:عدهاي معتقد بودند بايد شخص ابتدا هنرمند باشد و در آن زمينهي هنري خاص مثلا تئاتر متبحر باشد سپس با توجه به روانشناسي و كتب آن زمينه مثلا تئاتر درماني كار كند.عدهاي ديگر به عكس ميگفتند، ابتدا بايد روانشناس يا روانپزشك باشد كه از دانش هنري مورد نياز در آن زمينه بهره مند شود و در كارش از هنردرماني استفاده كند.
اصلي كه در دنياي هنر درماني رعايت ميشود و مطابق با آن فعاليتهاي انجمن آغاز شد، اين است كه هنردرماني رشتهاي مابين رشته هاست يا دانشي بين رشته اي است. اين دانش از هنر و اصول روانشناسي بوجود آمده.پايه گذاران و پژوهشگران اين رشته در مدت زماني قريب 100 سال (كه براي رشته هاي مختلف هنردرماني بيش و كم) با تسلط بر هر دو دانش مذكور روشهاي تشخيص، درمان و پيشگيري را تدوين نموده اند.
فعاليت انجمن با استفاده از راهنمايي اساتيد دو حوزه روان و هنر و همراهي اشخاصي كه سالها در اين زمينه مطالعه كرده و آگاهند در جهت انتقال دانش هنردرماني از ايشان به علاقه مندان و در ادامه ي آن پژوهش است.محدوديت حضور براي علاقه مندان با توجه به اينكه ميدانيم هنردرماني دانشي بين رشته هاست وجود ندارد و دوستان هنر و پزشكي و رشته هاي وابسته مي توانند در فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي انجمن، در كنار هم، زير نظر اساتيد مشاركت نمايند.
زير شاخه هاي انجمن مشتمل بر:موسيقي درماني، تئاتر درماني، نقاشي درماني، قصه و شعر درماني، فيلم و عكس درماني و حركات ريتميك درماني مي باشد.
ارسال به دوستان