کارگاه آشنایی با ارزیابی و درمان اختلالات بلع در نوزادان و بزرگسالان برگزار شد
انجمن گفتاردرمانی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، کارگاه آشنایی با ارزیابی و درمان اختلالات بلع در نوزادان و بزرگسالان را جمعه 6 اردیبهشت ماه برگزار کرد.
انجمن گفتاردرمانی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، کارگاه آشنایی با ارزیابی و درمان اختلالات بلع در نوزادان و بزرگسالان را جمعه 6 اردیبهشت ماه از ساعت 8 الی 16 برای 42 نفر از دانشجویان برگزلر کرد.مرضیه پور جواد، فرشاد خسروی به عنوان مدرس و مهدی بازیار به عنوان مسئول اجرایی کارگاه حضور داشتند.خلاصه ای از مبحث آموزش داده شده در این کارگاه بدین شرح می باشد:فرایند بلع طبیعی شامل چهار مرحله می باشد؛ مرحله امادگی، مرحله دهانی، مرحله حلقی و مرحله مروی. آسیب ها و بیماری های مختلف ممکن است باعث اختلال در هرکدام از مراحل بلع شود که از طریق ارزیابی های دستگاهی و بالینی قابل تشخیص می باشد. پروسه های درمانی شامل اصلاح بافت های غذایی، تسهیل عصبی-عضلانی، درمان های رفتاری، درمان های جبرانی می باشد که با توجه به شرایط بیمار هر کدام از درمان ها جهت بهبود وضعیت بیمار و با هدف دستیابی به بلع طبیعی انجام می گیرد.نتیجه گیری: اگر اختلال بلع در سه مرحله اول باشد، پس از ارجاع پزشک متخصص، آسیب شناس گفتار و زبانی که در حیطه اختلالات بلع کار می کند باید انجام ارزیابی بیمار را به عهده گیرد و پروسه های درمانی مناسب را برنامه ریزی کند.
ارسال به دوستان