سرخط خبرها

گزارش برنامه توانمندسازی شرکت در کنگره 25 امین کنگره سالیانه دانشجویان علوم پزشکی کشور

سومین دوره از کارگاه های توانمندسازی جهت شرکت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیست و پنجمین کنگره ملی و یازدهمین کنگره بین المللی  سالیانه پژوهش و فناوری دانشجویان علوم پزشکی کشور در به صورت رسمی در تاریخ های پنجشنبه و جمعه برابر با 10 ام و 11 ام خرداد ماه از ساعت 9 صبح الی 9 شب (مجموعا 24 ساعت کارگاه) در سایت مرکزی ساختمان مرکز پژوهش های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. در این کارگاه دو روزه، پس از معارفه تیم مدرسین دوره، آقای آروین میرشاهی،  دانش آموخته کارشناس ارشد پرستاری،  عضو و داور برتر شورای پژوهشی و همچنین مدرس برتر مرکز پژوهش های دانشجویان،  داور ادوار مختلف در کنگره های بین المللی و همچنین کنگره سالیانه داشنجویان علوم پزشکی کشور و همچنین اقای مجتبی دانشور، دانش آموخته کارشناس ارشد تغذیه مولکولی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدرس دوره های توانمندسازی پژوهشی در دو دوره قبلی، منتور عناوین برگزیده کنگره های کشوری و بین المللی، شرکت کنندگان با اهداف این دوره، آشنایی با کنگره سالیانه و در ادامه ملزومات مورد نیاز برای تدوین و انجام یک پروژه سیستماتیک ریویو با کیفیت منطبق بر اصول مهم و اساسی نگارش این مقالات آشنا شده و تحت آموزش قرار گرفتند. در این مراحل؛ آشنایی با انواع مطالعات مهم در علوم پزشکی، نحوه انجام جست و جوی پیشرفته در پایگاه های اطلاعاتی علوم پزشکی و کار با نرم افزار اندنوت به دانشجویان آموزش داده شده و سپس به صورت عملی و تیمی با دانشجویان تمرین صورت گرفت. در ادامه، دانشجویان در گروه های سه الی چهار نفره، بر اساس علاقه های خود، اقدام به انجام جست و جوی پیشرفته در پایگاه های اطلاعاتی علوم پزشکی کرده و با توجه به توضیحات داده شده در آموزش و همچنین دریافت منتورینگ مستقیم توسط مدرسین ذکر شده، موضوعات جذاب و قابل ارائه برای کنگره را استخراج کردند. لازم به ذکر است که در تمامی این مراحل، مدرسین کارگاه به صورت کاملا مستقیم به بررسی Search Syntax های دانشجویان پرداخته و از نظر کیفیت و همچنین اصولی بودن نحوه سرچ دانشجویان نظارت کامل داشتند و  در صورت مشاهده عناوین بدون کیفیت و یا Search Syntax های نا مرتبط یا غیر اصولی، در اولین فرصت آن را به دانشجویان تذکر داده و همراه با آن ها به اصلاح همه موارد پرداختند.

پس از نهایی شدن عناوین، بر اساس اصول سیستماتیک ریویو کاکرین و همچنین گایدلاین PRISMA، تمامی مراحل انجام یک مرور سیستماتیک با کیفیت توسط دانشجویان و با نظارت مدرسین صورت گرفت (لازم به ذکر است که واضحا، تمامی این مراحل در دو روز مشخص شده در برنامه به اتمام نرسیده و دانشجویان با هماهنگی صورت گرفته با مدرسین، تا حدود 10 روز بعد از برنامه کارگاه نیز به صورت روزانه با مراجعه به ساختمان مرکز پژوهش های دانشجویان دانشگاه، پروژه های خود را تکمیل می کردند).

در انتهای دو روز برنامه نیز، نحوه نگارش یک خلاصه مقاله علمی برای ارسال به کنگره توسط آقای آروین میرشاهی، به عنوان داور ادوار مختلف کنگره های سالیانه، به دانشجویان آموزش داده شد و نمونه هایی از خلاصه مقالات سال های گذشته که موفق به اخذ پذیرش در کنگره سالیانه نیز شده بودند نیز با دانشجویان مرور و بررسی گردید. ضمنا تمامی مطالعاتی که نوع مطالعات آن از نوع متاآنالیز بودند نیز توسط مدرس  آقای مجتبی دانشور آنالیز آماری شده و داده های مرتبط با متاآنالیز آن ها تحویل دانشجویان  شد.

پس از پایان مراحل نهایی انجام مطالعات، تعداد 24 خلاصه مقاله توسط دانشجویان شرکت کننده در دوره نگارش شد که در مرحله بعد، تمامی این 24 مقاله، توسط آقای آروین میرشاهی به صورت کامل بررسی شده و نظرات جهت انجام تغییرات لازم به صورت رفت و برگشتی و در چندین مرحله، به دانشجویان ارسال شده تا در نهایت خلاصه مقاله مناسب و با کیفیت آن ها برای ارسال در کنگره آماده شد.

در نهایت، پس از گذشت 14 روز از شروع برنامه توانمندسازی، مجموعا تعداد 24 خلاصه مقاله با ذکر افیلیشن مرکز پژوهش های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران از طرف این مرکز برای کنگره ارسال گردید.

در نهایت، پس از اعلام رسمی از طریق تیم علمی کنگره، از مجموع 24 خلاصه مقاله ارسالی به کنگره، تعداد 16 مورد (بیش از 65 % از مقالات ارسالی) از خلاصه مقالات به صورت اشکال مختلف ارائه ( سخنرانی، پوستر و E-Poster) پذیرش شدند. لازم به ذکر است که این 16 خلاصه مقاله پذیرش شده برابر با 41 درصد از کل مقالات پذیرش شده توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشد و همچنین تمامی این 16 مقاله از افیلیشن مرکز پژوهش های دانشجویان استفاده کرده و آمار قطعی از میزان استفاده از افیلیشن مرکز توسط سایر پذیرفته شدگان در دسترس نیست.

در  مرحله دوم این دوره، تمامی افراد پذیرفته در کنگره، در گام اول پاورپوینت های سخنرانی یا پوستر های خود را زیر نظر مدرسین دوره آماده کرده و در نهایت، در چندین جلسه مجازی و نهایت دو جلسه حضوری که تاریخ آن احتمالا دو الی سه روز قبل از اعزام به کنگره باشد، تمامی دانشجویان به صورت تک به تک و فردی، به تمرین ارائه های خود تحت نظر مدرسین دوره خواهند پرداخت و از کامنت های مدرسین جهت تقویت نحوه ارائه خود استفاده خواهند کرد.

در نهایت، در زمان ارائه نیز، مجددا تمامی شرکت کنندگان در محل برگزاری کنگره توسط آقای آروین میرشاهی منتورینگ ارائه دریافت کرده و در نهایت به ارائه خلاصه مقالات خود در زمان در نظر گرفته خواهند پرداخت.

مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *