گفت و گو با ساناز بردبار، منتور حیطه ی مدیریت و علوم پایه در نظام سلامت المپیاد علمی دانشجویی

ساناز بردبار

ساناز بردبار، المپیاد را فضایی سازنده و رقابتی خواند که ورای کسب نتیجه، منجر به رشد فردی و افزایش ارتباطات مؤثر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز رشد استعدادهای درخشان، پس از درخشش تیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان با 20 مدال رنگارنگ و 10 دیپلم افتخار بر آن شدیم که گفت و گویی با ساناز بردبار، منتور حیطه ی مدیریت نظام سلامت و علوم پایه داشته باشیم.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب ساناز بردبار، مسئول حیطه المپیاد مدیریت نظام سلامت و همچنین مسئول دانشجویی کل المپیاد دانشگاه هستم.

 

تاکنون در چه حیطه ای از المپیاد شرکت کردید و موفق به کسب چه عنوانی شدید؟

مدال نقره حیطه مدیریت نظام سلامت دوره ۱۴

مدال طلا گروهی و دیپلم افتخار انفرادی حیطه همگرایی علوم پایه دوره ۱۵

 

چند وقت است که به عنوان منتور در المپیاد های دانشجویی همکاری می کنید ؟

از دوره پانزدهم به عنوان منتور در حیطه مدیریت نظام سلامت فعالیت داشتم و پس از آن مسئولیت این حیطه را بر عهده گرفتم. در دوره گذشته، به عنوان منتور حیطه علوم پایه نیز فعالیت کردم. همچنین از دوره گذشته تاکنون به عنوان مسئول کل المپیاد مشغول به کار هستم.

 

در حال حاضر منتور چه حیطه ای هستید؟

مدیریت

علوم پایه

 

 لطفا به دانشجویان علاقمند به حیطه مدیریت نظام سلامت و علوم پایه توضیحاتی در خصوص این دو حیطه بدهید؟

مدیریت نظام سلامت: این حیطه به صورت سیستماتیک به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و "هات تاپیک" نظام سلامت می‌پردازد. در ابتدا منابعی مرتبط معرفی می‌شود تا مسئله مورد نظر به صورت کامل بررسی شود. مقالات علمی و منابع به‌روز و معتبر نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در بخش گروهی، در راستای یک چالش سلامت، پروژه‌هایی تعریف می‌شود که بر مبنای استفاده از روش‌های مختلف پژوهشی برای پاسخ به یک سوال پژوهشی است و در نهایت منجر به تدوین یک سند سیاستی می‌شود.

 

علوم پایه: این حیطه هر سال به یکی از موضوعات پژوهشی هات تاپیک می‌پردازد. بیشتر مبتنی بر مهارت است و منابع خاصی ندارد. در طول المپیاد، مهارت‌هایی مانند فرضیه‌نویسی، طراحی مطالعه، تحلیل داده‌ها و نگارش نقشه مفهومی آموزش داده می‌شود. همچنین مقالات مرتبط با موضوع المپیاد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش گروهی نیز در نهایت یک پروپوزال پژوهشی مبتنی بر موضوع ارائه می‌شود.

 

 چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟

پیش از ورود به دانشگاه به حیطه مدیریت علاقه‌مند بودم. در ترم دوم با المپیاد آشنا شدم و در نهایت در سال دوم تحصیل در این حیطه شرکت کردم. همچنین به پژوهش علاقه داشتم و در همین راستا در سال سوم در حیطه علوم پایه شرکت کردم.

 

فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟

فرآیند المپیاد، فرآیندی پویا و رشددهنده است که فراتر از کسب نتیجه، منجر به رشد مهارت‌های فردی نظیر حل مسئله، کار گروهی و افزایش دانش در حوزه مورد نظر می‌شود. اما از نظر من مهم‌ترین دستاورد المپیاد، آشنا شدن با افراد فوق‌العاده در دانشگاه و گاهی سایر دانشگاه‌ها است. افزایش ارتباطات به نظرم مهم‌ترین دستاورد المپیاد است. من شخصاً با افراد دغدغه‌مندی آشنا شدم که شاید در هیچ فضای دیگری این فرصت فراهم نمی‌شد.

با این حال، به نظرم سیستم کشوری المپیاد نیازمند تغییرات جدی است. وجود زمان‌بندی مشخص و پایبندی به آن، اعلام شیوه‌نامه مشخص و جلوگیری از تغییرات ناگهانی از جمله اصلاحات ضروری هستند. یکی از چالش‌هایی که مشاهده کردم این است که المپیاد در ابتدا به‌عنوان یک رقابت جذاب طراحی شده بود و فرآیندها بر اساس آن تعریف شد. اما از دوره چهاردهم به بعد، دیدگاه کاربردی به آن گرفته شد که منجر به تغییراتی شد که به ابهام در اهداف المپیاد انجامیده است. بنابراین اگر هدف، کاربردی بودن است، نیاز به تغییرات عمده در شیوه المپیاد وجود دارد و اگر هدف، رقابت و مسابقه است، باید به روش قبلی پایبند بود.

در بخش دانشگاهی نیز، منتورها و مسئولان حیطه‌ها همواره در حال بهبود مراحل مختلف هستند و سالانه فرآیندهای داخلی دانشگاهی بهبود می‌یابند.

 

همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟

نمی‌توان گفت تداخل داشت، اما در برخی بازه‌ها مانند پیش از آزمون غربالگری یا در مرحله گروهی، نیاز به اختصاص زمان زیادی وجود دارد و گاهی امتحانات دانشگاه با امتحانات المپیاد همزمان می‌شوند.

 

آیا شرکت در المپیادهای دانشجویی را به دیگر دانشجویان پیشنهاد می کنید؟

بله، قطعاً. به نظرم المپیاد فضایی سازنده و رقابتی است که ورای کسب نتیجه، منجر به رشد فردی و افزایش ارتباطات مؤثر می‌شود. همچنین دانش و آشنایی با حوزه‌های مختلف را به ارمغان می‌آورد.

 

 

 

 

مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه