گفت و گو با سینا گلستانی، منتور حیطه ی آموزش پزشکی

سینا گلستانی

سینا گلستانی با تاکید بر این موضوع که دانش و نگرش و مهارت هایی که در المپیاد می آموزید، ممکن است در جای دیگری قابل یادگیری نباشد، شرکت در المپیاد را به تمامی دانشجویان توصیه کرد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز رشد استعدادهای درخشان 

سینا گلستانی، دانشجوی پزشکی ورودی ۹۸ در دوره ی چهاردهم المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور موفق به کسب طلای انفرادی حیطه آموزش پزشکی و در دوره ی پانزدهم، موفق به کسب طلای گروهی و دیپلم افتخار انفرادی حیطه مدیریت نظام سلامت شد و همچنین در دوره ی شانزدهم المپیاد دیپلم افتخار انفرادی حیطه همگرایی در علوم پایه را از آن خود کرد ، گلستانی در دو سال اخیر به عنوان منتور حیطه آموزش پزشکی المپیاد علمی دانشجویی با مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری می کند.

سینا گلستانی حیطه ی آموزش پزشکی را برای  علاقمندان به این حیطه بدین صورت شرح داد:

 هدف آموزش پزشکی، ارتقای سلامت جامعه از طریق آموزش بهتر دانشجویان رشته های علوم پزشکی است. شامل حیطه های مختلفی از جمله ارزیابی دانشجو، ارزشیابی برنامه، طراحی کوریکولوم و آموزش الکترونیک می باشد. المپیاد آموزش پزشکی از نظر من یکی از بهترین راه های آشنایی با این حیطه بوده و شما در حین مسیر المپیاد، هم از نظر دانشی و هم مهارتی و نگرشی آشنایی کلی با این حیطه پیدا می کنید. در این المپیاد هم نیاز به خواندن رفرنس ها هست و هم در مرحله گروهی باید یک پروژه مرتبط با آموزش انجام دهید. دوستانی که دغدغه آموزشی دارند و مایل هستند اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند و میخواهند وضعیت آموزشی فعلی در دانشگاه ها را ارتقا دهند، این حیطه برایشان مناسب خواهد بود. همچنین در صورت علاقه مندی به این حیطه و کسب مدال، میتوانید در رشته کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی به شکل همزمان با رشته اصلی خود تحصیل کنید.

از منتور حیطه ی آموزش پزشکی در خصوص تجربه ی ورود به فضای المپیاد پرسیدیم:

بنده تجربه شرکت در المپیاد دانش آموزی را داشتم و حدس میزدم فرآیند المپیاد دانشجویی نیز برایم جذاب و آموزنده باشد. همچنین المپیاد بهانه خوبی برای آشنایی با حیطه های مختلف علوم پزشکی است که در دروس اصلی کوریکولوم ها به آن کمتر توجه می شود. عملا با شرکت در المپیاد می توان فهمید که به حیطه هایی مثل آموزش، مدیریت، کارآفرینی، پژوهش در علوم پایه و ... علاقه مند هستید یا نه و اینکه در آینده می خواهید در این حیطه ها فعالیت داشته باشید یا خیر.

فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟

روند المپیاد نسبت به سال های قبل بهبود کلی داشته است. اما متاسفانه در برخی موارد ضعیف عمل کرده است. اطلاع رسانی المپیاد در سطح کشوری مناسب نیست. تغییرات زیادی در شیوه نامه ها در حین برگزاری مراحل مختلف ایجاد می شود و گاهی اوقات کمیته های علمی و کمیته اجرایی به شیوه نامه های اعلام شده پایبند نیستند. به طور مثال در حیطه آموزش پزشکی طبق شیوه نامه امسال، یک نفر از اعضای هر گروه میتوانست دانشجوی وزارت علوم باشد اما تنها چند روز مانده به آخرین مهلت بارگزاری پروژه، دبیر کمیته علمی این حیطه با این موضوع مخالفت کردند.

همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟

به طور کلی نه. ولی گاهی اوقات نزدیکی امتحانات دانشگاه و المپیاد کمی تداخل ایجاد می کرد. به نظرم هر فعالیت فوق برنامه ای که درگیر آن شویم، ممکن است اندکی با دروس اصلی دانشگاه تداخل پیدا کند ولی در مجموع این تداخل در حدی نیست که باعث شود خود را از انجام این فعالیت ها منع کنیم.

آیا شرکت در المپیادهای دانشجویی را به دیگر دانشجویان پیشنهاد می کنید؟

قطعا بله. پیشنهاد می کنم معارفه مربوط به هر حیطه المپیاد را ببینید و یا از مدال آوران آن حیطه سوال کنید. و با توجه به علاقه خودتان، حداقل در یکی از حیطه ها شرکت داشته باشید. دانش و نگرش و مهارت هایی که در المپیاد می آموزید، ممکن است در جای دیگری قابل یادگیری نباشد. همچنین پیشنهاد می کنم در صورت شرکت در یک حیطه و علاقه مندی به آن، دانشجویان حتما به عنوان منتور آن حیطه در سال های بعد حضور داشته باشند؛ چون خود منتور بودن تجربه جدید و مفیدی برایشان خواهد بود.

کلاس های آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

کلاس های آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان باعث آشنایی کلی دانشجویان دانشگاه با حیطه آموزش پزشکی می شود و تلاش می شود تمامی رفرنس ها برای دانشجویان پوشش داده شوند. همچنین تیم منتورینگ این حیطه در طول مسیر المپیاد همراه با دانشجویان بوده و سعی می کند حمایت های لازم را برای آن ها فراهم کند. به نظرم جو المپیاد حیطه آموزش پزشکی در دانشگاه ما به دلیل وجود اساتید و منتورها، بسیار مناسب است و امیدوارم سال های بعدی نیز دوستان بتوانند همین جو را تجربه کنند.

در پایان اگر صحبتی دارید لطفا بفرمایید.

بخش زیادی از دستاوردهای المپیاد واقعا وابسته به مدال نیست. پیشنهاد می کنم بدون توجه به نتیجه، همه دوستان حداقل یکبار فضای المپیاد را تجربه کنند.

مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه