• تاریخ انتشار : 1394/08/06 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 32
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گفتگویی با دارندگان مدال طلای هفتمین المپیاد دانشجویی در آزمون تیمی حیطه علوم پایه

معین خرمالی و محمود خدادادگی با همکاری و مشارکت یکدیگر، موفق به کسب مدال طلای مرحله ی تیمی حیطه علوم پایه شدند و شرکت در این المپیاد را با هدف سنجش تفکر خلاق تجربه ی بسیار خوبی خواندند.

تیم حیطه علوم پایه در هفتمین المپیاد علمی دانشجویان موفق به کسب مدال طلا شد، بر آن شدیم که گفتگویی با  اعضای این تیم داشته باشیم،  معین خرمالی، دانشجوی ترم 7 پزشکی و دارنده ی مدال نقره انفرادی و محمود خدادادگی از اعضای این تیم بودند که با همکاری و مشارکت یکدیگر موفق به کسب این عنوان برتر شدند .  ارزیابی شما از هفتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور چه بود و بنظرتان سطح علمی المپیاد را چطور دیدید؟ به طور کلی حضور در مراحل درون دانشگاهی و کشوری المپیاد تجربه جدید و جالبی برای ما بود. آشنایی با افراد جدید و پیدا کردن دوستان تازه و حضور بین افرادی که همگی تلاش و جدیت بالایی در انجام کارها دارند خیلی جذاب بود و البته رقابت با آنها در مسابقه ای که چالش های جذابی داشت کار را دل چسب تر کرده بود. هر چند که به دلیل عدم حضور در خوابگاه مسابقات، فرصت کمتری برای آشنایی با دانشجویان سایر دانشگاه ها داشتیم ولی با این وجود تجربیات زیادی را کسب کردیم. سطح مسابقات هم خیلی خوب بود و انگیزه و تلاش را در چهره همه می شد دید و این خیلی خوب هست که چنین فضایی بر مسابقات حاکم باشد.   شرکت در المپیاد چه تجربیات مفیدی را به شما افزود و چه کمکی به دانشجویان می کند ؟ به نظر ما شرکت در المپیاد باعث تقویت تفکر علمی و خلاقیت در دانشجویان می شود و ماهیت آن با آزمون های عادی دانشگاهی و آزمون جامع علوم پایه بسیار متفاوت است. در حیطه تفکر علمی المپیاد هیچ کتابی به عنوان رفرنس آزمون از طرف کمیته علمی المپیاد معرفی نمی شود چرا که هدف در حیطه تفکر علمی و به طور کلی المپیاد، سنجش توانایی حفظ کردن مطالب نیست بلکه هدف سنجش تفکر خلاق در دانشجویان است.     مراحل آزمون تیمی چگونه بود؟ مرحله تیمی حیطه تفکر علمی به این صورت است که شرکت کنندگان در قالب گروه های سه نفره برای موضوعی که داوران اعلام میکنند و مرتبط با موضوعی است که هرسال اعلام میشود، پیش نویس یک طرح تحقیقاتی را مینویسند و صبح روز بعد در حضور داوران از پروپوزال خود دفاع میکنند. البته پاورپوینتی که در جلسه دفاع استفاده میشود را به همراه فایل پروپوزال در همان روز آزمون باید تحویل بدهند.   چالش هایی که با آن مواجه بودید چه بود و چطوربا آنها برخورد کردید؟ مهمترین چالشی که ما در این دوره با ان مواجه بودیم این بود که در مرحله تیمی با یک نفر کمتر شرکت میکردیم. یکی از اعضای گروه به خاطر مشکلی که برایشان پیش آمده بود، نتوانست در مرحله تیمی شرکت کند و این، کار را برای ما بسیار سخت کرد. چون براساس تجربیات شرکت کنندگان دوره های قبل المپیاد، در مرحله گروهی اکثر تیم ها با اینکه سه نفره بودند، دچار کمبود وقت میشدند. در نتیجه تصمیم گیری برای شرکت در مرحله ی تیمی بر عهده خودمان گذاشته شد، چون حتی ورود به جمع سه تیم برتر هم نتیجه ای دور از دسترس به نظر می رسید. ما به جای انصراف از شرکت در مرحله تیمی، تصمیم گرفتیم که چند روز مانده به برگزاری المپیاد، زمان برگزاری کلاس های آمادگی المپیاد را چند برابر کنیم و آزمون مرحله گروهی را برای خودمان شبیه سازی کنیم تا به خوبی بتوانیم زمان آزمون را مدیریت کرده و دچار کمبود وقت نشویم. چیزی که کمک کرد به بهترین شکل ممکن از پس این معضل برآییم، این بود که روحیه خودمان را  از دست ندادیم و پر انرژی مسابقه را دنبال کردیم و صد البته دست یاری خداوند ه همراه ما بود.   اگر پیشنهادی دارید بفرمایید. شاید بهتر باشد که مراحل غربالگری درون دانشگاهی زودتر و در همان زمانی که موضوعات حیطه های مختلف اعلام میشود، شروع شود. کلاس های آمادگی در دانشگاه ما بعد از عید شروع میشود که دیر است.  یکی دیگر از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که تعدادی از اساتید دانشگاه ما جزء داوران مرحله کشوری المپیاد هستند و به همین خاطر در کلاس های آمادگی درون دانشگاهی که برای دانشجویان دانشگاه تهران برگزار میشود، شرکت نمیکنند و این شرایط را برای ما بسیار سخت میکند. اگر تدبیری اندیشیده شود که کلاس های آمادگی با اساتید، زودتر و قبل از طرح شدن سوالات کشوری، برگزار شود، احتمالا شاهد کسب نتایج بهتری توسط دانشجویان خواهیم بود. و در پایان... به طور کلی به سایر دانشجوها توصیه میکنیم که برای یک بار هم که شده در این مسابقات شرکت کنند. تجربیات و اتفاقاتی که در این رویداد علمی با آنها مواجه میشوند در جریان عادی دانشگاه وجود ندارد و کمک میکند دانشجویان دید وسیعتری پیدا کنند. و در پایان جا دارد از فرهاد  پیشگر عزیز، به عنوان کسی که در مراحل آمادگی درون دانشگاهی المپیاد خیلی به ما کمک کرد، تشکر ویژه کنیم. نظرات سازنده ایشان خیلی به ما کمک کرد که به اصلاح اشکالات خودمان بپردازیم و همین طور از سید محمد پیری عزیز، دارنده ی مدال طلای دوره ششم المپیاد که تا آخرین دقایق پیش از آزمون، ما را از تجربیات ارزشمندشان بهره مند ساختند. همچنین تشکر ویژه داریم از حمید عالمی عزیز، که در مرحله آمادگی درون دانشگاهی المپیاد نقش مهمی داشتند.
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 189865
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه