• تاریخ انتشار : 1393/11/08 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 30
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

گفتگویی با مسئول انجمن طب سنتی ایران مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، دانشجوی پذیرفته شده در مقطع دکترای طب سنتی

دکتر محمد علی زارعیان با اعتقاد بر اینکه پزشک موفق کسی است که بتواند از مسیرهای مختلف، سلامتی بیمار را حفظ کند در کنار مسئولیت انجمن طب سنتی، مطالعات مختلفی در شاخه های طب سنتی و طب مکمل انجام داده و با موفقیت، در مقطع دکترای طب سنتی پذیرفته شده است.

مسئول انجمن طب سنتی ایران در گفت و گویی با خبرنگار مرکز پژوهش های علمی دانشجویان این گونه گفت: لطفا خودتان را معرفی کنید .  محمد علی زارعیان هستم، دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در مقطع PhD چه رشته ای پذیرفته شده اید و با چه رتبه ای؟ رشته طب سنتی، اما اینکه چه رتبه ای را آورده ام نمی دانم و اسفند ماه اعلام می کنند. چرا رشته طب سنتی را برای ادامه ی تحصیل انتخاب کردید؟ به اعتقاد بنده پزشک موفق کسی است که بتواند از مسیرهای مختلف سلامتی بیمار را حفظ کند و سلامتی از دست رفته او را در زمان بیماری بازگرداند. بر اساس این اعتقاد بود که از چند سال قبل مطالعات مختلفی در شاخه های مختلف طب سنتی و طب مکمل شروع کردم و با گذشت زمان متوجه شدم که آشنایی با شاخه های مختلف طبی باعث افزایش گزینه های انتخابی پزشک در حین درمان و نیز افزایش رضایتمندی بیمار می گردد. اما ورود به عرصه دانشگاهی طب سنتی بدین جهت بود که احساس کردم بهترین جا برای ایفای نقش در زمینه توسعه صحیح دانش طب سنتی، دانشگاه خودمان و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان است؛ چرا که فضای علمی ظرفیت نقد و بررسی و ابهام زدایی و مبارزه با انحرافات را بدون لحاظ کردن مصلحتهای شخصی و گروهی دارد. از چه زمانی مطالعه برای آزمون را آغاز کردید؟ یکی از مسائلی که بنده از همان بدو ورود به دانشگاه متوجه آن شده ام این است که الگوی مطالعه بنده خیلی قابلیت تسری دادن به دیگران و مورد توصیه قرار گرفتن ندارد؛ چرا که یکی از سخت ترین کارها برای بنده تمرکز و ثابت ماندن روی یک موضوع مشخص است. اگر بخواهم توضیح بدهم باید این طور بگویم که مثلا بنده برای آزمون دکترای تخصصی طب سنتی به صورت منظم و مدون در حد یک ماه مطالعه داشتم و بقیه داشته هایم حاصل مراجعاتی بود که در طی چند سال اخیر بر اساس ضرورت و نیاز منجر به مطالعه منابع مختلف از جمله منابع آزمون شده بود، لذا نمی توانم الگوی مطالعاتی خودم را به کسی توصیه کنم تا بتواند در آزمون دکترای تخصصی طب سنتی قبول شود. این طور بگویم مطالعه برای من یکی از جذاب ترین کارها و جزء لذت های درجه یک به حساب می آید، لذا مطالعه به قصد امتحان هم اگر باشد وقتی از حالت ایجاد لذت خارج شود معمولا از آن دست می کشم و به کار دیگر یا مطالعه کتابی دیگر روی می آورم. زمان مصاحبه چه رزومه ای را ارائه کردید؟ اینکه شما مسئولیت انجمن طب سنتی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان را بر عهده دارید چه تأثیری در رزومه شما داشت؟ عمده رزومه ای که بنده ارائه کردم مربوط به فعالیتهای بنده در انجمن طب سنتی مرکز پژوهش های علمی بود. انجمن طب سنتی از شناخته شده ترین انجمن ها در زمینه طب سنتی است و تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دکترای تخصصی طب سنتی از اعضای سابق انجمن بوده اند مثل دکترخدادوست (معاون طب سنتی وزارت بهداشت)، دکتر رضایی زاده (رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر چوپانی (رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) و قس علی هذا. لذا فعالیت در انجمن طب سنتی وزن قابل توجهی در رزومه کاری یک دانشجو به حساب می آید. نکته جالب اینکه اساتید حاضر در جلسه مصاحبه از حضور فعال اعضای جوان انجمن در آزمون دکترای تخصصی طب سنتی ابراز رضایت کرده بودند. برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع PhD طب سنتی چه پیشنهادی را دارید؟ هیچ دانشجوی پزشکی نباید خودش را از مطالعه در زمینه سایر مکاتب طبی بی نیاز بداند چرا که بیماران خود را محدود نمی دانند و دائم دنبال روشهای درمانی مختلف هستند و طبیعتا از پزشک خود انتظار دارند تا اطلاعاتی که از منابع مختلف کسب کرده اند برایشان پالایش کند و راهنمای آنها در انتخاب کم هزینه ترین و در عین حال پربازده ترین روش درمانی باشد. درباره انجمن طب سنتی مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان توضیح بدهید؟ انجمن طب سنتی فعاليت خود را از سال 1378 به عنوان يكي از زيرمجموعه هاي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي دانشگاه علوم پزشكي تهران، آغاز كرد. با توسعه اهداف و بازبيني حيطه¬هاي كاري و به منظور حفظ استقلال گروه، اين جمع با هویت جدید، از پاييز سال1382 تحت عنوان «گروه تحقيقات طب سنتي ايران» به عنوان يكي از گروه¬هاي پژوهشي «مركز پژوهش هاي علمي دانشجويان» به كار خود ادامه داد تا موجبات تسريع و تسهيل در رسيدن به اهداف حاصل شود. در سال 1385 بدنبال تاسیس مرکز رشد استعدادهای درخشان در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه تحقیقات طب سنتی ایران به «انجمن تحقیقات طب سنتی ایران» تبدیل گردید. در طی این سالها فعالیتهای مختلفی توسط انجمن صورت گرفته که جزئیات آن در رزومه انجمن که در سایت مرکز پژوهشها بارگذاری شده قابل دسترسی است. در حال حاضر به دلیل وفور اطلاعات ناقص و غلط در زمینه طب سنتی عمده فعالیتهای انجمن در زمینه مطالعات توصیفی و حوزه آگاهی بخشی به جامعه متمرکز شده است. تمام تلاش ما در سالهای اخیر بر این متمرکز شده تا بتوانیم جلوی فعالیتهای موازی را بگیریم و دانشجویان علاقه مند را به عنوان نیروی فعال با اساتید مرتبط کنیم تا بتوانیم گامی موثر در زمینه بازپژوهی دانش طب سنتی برداریم. از چه زمانی مسئولیت انجمن را بر عهده گرفته اید؟ بنده از اسفند ماه سال 90 به عنوان دبیر انجمن شروع به فعالیت کردم. آیا انجمن عضوگیری می کند؟ عضوگیری به چه صورتی است؟ طبیعتا هر انجمنی برای زنده ماندن نیاز به نیروی انسانی جایگزین دارد به ویژه انجمنهای دانشجویی که فرصت فعالیت اعضای آنها محدودتر از سایر انجمن ها است. عضوگیری به غیر از دانشجویان پزشکی و دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه خودمان در سایر رشته ها به صورت مشروط و بر اساس اثبات قابلیتهای پژوهشی استوار است. نظرتان در رابطه با مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان و اینکه چه کمکی می تواند در هدایت دانشجویان داشته باشد چیست؟ علی رغم انتقاداتی که می توان به مرکز پژوهشها وارد کرد مثل محدود بودن بودجه طرحهای پژوهشی، ولی یکی از بزرگترین امتیازات مرکز این است که به نسبت سایر ساختارهای موجود در دانشگاه به دانشجویان اجازه بروز استعدادهای مختلف را می دهد و سعی دارد بستری باشد برای کمک به رشد قوای نهفته دانشجویان مختلف. به عبارتی مرکز پژوهش ها یک پارک تحقیقاتی دانشجویی است از این رو که دانشجو با قرار گرفتن در آن وارد یک جو پژوهشی می گردد و امکان انتخابهای مختلف را برای خود می بیند و افرادی را می یابد که با روی باز در پی آموختن به او هستند تا بتواند لذت پژوهش را با تمام وجود درک کند. این مسئله را به خوبی می توان در خروجی های این مرکز مشاهد کرد چرا که عمده خروجی های مرکز بعد از دوران دانشجویی مهره های تأثیرگذاری در عرصه های مختلف بوده اند و خوش درخشیده اند. این فضا به گونه ای است که حتی افراد دائما منتقد را نیز به تحسین وا می دارد. بر این اساس معتقدم هر چقدر مدیران مرکز بتوانند این فضا را مهیاتر کنند تا محدودیت برای ورود و بروز دانشجویان با ایده ها و گرایشهای مختلف کمتر شود موفقیت مرکز بیشتر خواهد بود. البته علی رغم وجود این فضا استقبال دانشجویان از مرکز آن گونه که باید نیست که ریشه یابی این موضوع و رفع آن در موفقیت هر چه بیشتر مرکز نقش اساسی دارد. با این اوصاف باید قدردان کسانی بود که پایه گذار چنین مجموعه ای در دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده اند و نیز قدردان کسانی که در ارتقا و رشد این مرکز تلاش نموده اند از جمله خانم دکتر پاسالار که زحمات بسیاری را در طول سالهای گذشته برای رشد مرکز متحمل شده اند.
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 189465
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه