• تاریخ انتشار : 1394/04/10 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 43
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گفتگویی با مسئولان دیپلم پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان

دکتر زنده دل : مراکز تحقیقاتی نیروی انسانی خوب می خواهند و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان به دنبال مراکز تحقیقاتی برای دانشجویان علاقه مند به پژوهش است که این تعامل در قالب دیپلم پژوهشی صورت گرفته و هر دو مرکز از این اتفاق خرسندند.

پیش از برگزاری اولین کلاس دیپلم پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان که با همکاری مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و این مرکز آغاز به کار کرده است، برآن شدیم که گفتگویی با دکتر زنده دل، قائم مقام مرکز تحقیقات سرطان و مسئول دیپلم پژوهشی  در این مرکز و دکتر سلیمان جاهی، مدیر اجرایی این پروژه که بدین شرح داشته باشیم: دکتر زنده دل، ایده ی دیپلم پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان چگونه شکل گرفت؟ در سال های پیش، تعدادی از دانشجویان از مرکز پژوهش های علمی دانشجویان  در قالب برنامه RRE   با ما  همکاری داشتند که محدودیت هایی در این برنامه هادیدیم در صحبت هایی که با سرپرست و معاون مرکز پژوهش ها کردیم فکر برنامه ای که رسمیت بیشتری داشته باشد به ذهنمان رسید و ایده ی دیپلم پژوهشی شکل گرفت و با پیگیری های دکتر نوری زاده به برنامه تبدیل شد وخوشبختانه مورد استقبال مسئولین دانشگاه قرار گرفت و مسئولین آموزشی و پژوهشی دانشگاه هم تصویب کردند. مرکز تحقیقات سرطان و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان اولین دوره ی این برنامه را به صورت تخصصی آغاز کردند و امیدواریم اگر اشکالاتی دارد در این دوره بتوانیم برطرف سازیم و با نتایج مثبتی که خواهیم گرفت دیپلم پژوهشی در دانشگاه همه گیر شود. دکتر سلیمان جاهی، نحوه گزینش دانشجویان چگونه صورت گرفت؟ و چه شرایطی پیش نیاز ثبت نام در این دوره بود؟ طبق آیین نامه دیپلم پژوهشی، دانشجویان مقاطع کارشناسی یا دکترای عمومی که  حداقل دو سال از زمان تحصیلشان باقی مانده است می توانند وارد دوره شوند، ثبت نام کنندگان تقریبا هشتاد نفر بودند از نظر امتیازات آموزشی و سوابق پژوهشی، تعداد مقالات، تعداد شرکت درکنفرانس های علمی، رتبه المپیاد، رتبه کنکور و... توسط کمیته اجرایی بررسی شدند و در نهایت 30 نفر انتخاب شدند. دکتر زنده دل، علت انتخاب دکتر سلیمان جاهی به عنوان مدیر اجرایی این پروژه چه بوده است؟ دکتر سلیمان جاهی از چهار سال پیش در قالب ( (Rapid Research Education  RRE چشم پزشکی همکاری خود را با ما آغاز کرد و خوشبختانه در این مدت توانمندی های اموزشی و پژوهشی بسیاری کسب کرد که هم اکنون به عنوان یک نیروی خوب و کارامد فعالیت می کند و از آنجا که خود ایشان نیز در ابتدا تنها با علاقه به پژوهش وارد گروه های تحقیقاتی شدند و با کسب توانمندی، الان به عنوان سرپرست این گروه ها هستند خود می توانند مشوق خوبی برای دانشجویان تازه وارد باشند. نقش مرکز پژوهش های علمی را در پروژه دیپلم پژوهشی و پیش از آن در پروژه های RREچگونه ارزیابی می کنید؟ در اصل پروژه ی دیپلم پژوهشی یک نوآوری از سمت مرکز پژوهش های علمی دانشجویان است. مراکز تحقیقاتی نیروی انسانی خوب می خواهد و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان به دنبال مراکز تحقیقاتی خوب برای دانشجویان علاقه مند به پژوهش است که این تعامل در قالب دیپلم پژوهشی صورت گرفته و هر دو مرکز از این اتفاق خرسندند. پیش از این دانشجویان با شرکت در کارگاه های مختلف و بدون برنامه در دانشگاه سرگردان بودند، با اجرای این برنامه ی مدون می توانیم دانشجویان را به خوبی هدایت و توانمند کنیم . اصلاح چه مواردی را در ایین نامه دیپلم پژوهشی ضروری می بینید؟ در ثبت نام این دوره، استقبال خوبی از داخل و خارج از دانشگاه شد، بصورتی که روزهای اول تعداد افراد خارج از دانشگاه بیشتر بود، ما به این نتیجه رسیدیم که این دوره  می تواند علاوه بر کسب توانمندی های مفید، اعتباری باشد که دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور به شرکت کنندگان دهد. بسیار مایل هستیم با ضوابطی که دانشگاه تعیین می کند دانشجویان خارج از دانشگاه نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند به علت اینکه هدف اصلی مرکز تحقیقات سرطان کنترل سرطان در کل کشور است و شاید بتوان مطالعات چند مرکزی حتی با همکاری سایر استان ها هم انجام داد و با اینکار به توسعه برند دانشگاه پرداخت. علاوه بر این، داشتن مشوق های خوب، انگیزه را برای ادامه کار بیشتر می کند. مشوق های مالی و مشوق هایی که بتوان کیفیت اساتید و تدریس را بالا برد و همرا با رقابت بیشتر کیفیت کار را نیز افزایش داد که بسیار مفید خواهند بود. باید دنبال این باشیم که هم اساتید رغبت کنند وقت بیشتر بگذارند و هم دانشجویان تشویق شوند کارهای بیشتری انجام دهند. دکتر زنده دل برنامه هایی که برای دوره دیپلم پژوهشی سرطان در نظر گرفته اید چیست؟ در این پروژه تمام اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات کانسر و حتی پژوهشگرانی که هیئت علمی نیستند با ما همکاری خواهند داشت و ترکیب هشت تا ده نفری از اساتید وظیفه تدریس را بر عهده گرفتند. اساتید بالینی که فرصت تدریس ندارند در قالب سمینار با بیان برنامه ی علمی به دانشجویان کمک خواهند کرد. طول دوره دو سال است که برای آن 8 تا 12 واحد درسی برای آموزش در نظر گرفته شده  که ده واحد آن را نهایی کرده ایم که 6 واحد در تابستان و 4 واحد در پاییز ارائه می شود. 10 الی 12 هفته کلاس خواهیم داشت که دو روز در هفته و هر روز 4 ساعت برنامه ریزی شده که در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان برگزار می شود. و در پایان باید یاد آور شوم که پشتکار و جدیت دانشجویان حرف اول را می زند، در صورتی که به صورت منظم در برنامه ها شرکت کنند در پایان این دو سال تبدیل به پژوهشگرانی قوی می شوند که به صورت سرپرست گروه های تحقیقاتی می توانند فعالیت کنند.  
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 189709
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه