دوره دیپلم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

شیوه نامه و دستور العمل اجرایی دیپلم پژوهشی

فرآیند شرکت در دیپلم پژوهشی

 

 معرفی مراکز تحقیقاتی :

 

مقدمه :

دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمی­ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور، همواره پیشگام نوآوری‌های آموزشی و پژوهشی در حیطه علوم پزشکی در ایران بوده است. روند پرشتاب دانش پزشکی در جهان و تعهد دانشگاه علوم پزشکی تهران به رسالت تبیین شده­ش در راستای تولید علم و تربیت نیروی انسانی کارآمد، همواره دانشگاه را بر آن داشته است تا در پی ایجاد ساختارها و برنامه‌های آموزشی پژوهشی جدید برای نیل به این رسالت باشد.

هدف :

دیپلم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران (TUMS Research Diploma) گواهینامه‌ای است در زمینه پژوهش­های علوم پزشکی که دانشجویان[1] (به صورت موازی با تحصیل در رشته اصلی خود) و دانش­آموختگان[2] رشته‌های علوم پزشکی می­توانند در صورت به پایان رسانیدن موفقیت آمیز دوره مربوطه، آن را کسب کنند. دوره مزبور با هدف آموزش فراگیرانی[3] طراحی شده که علاوه بر دارا بودن دانش و نگرش مورد انتظار در رشته خود، با کسب مهارت­های پژوهشی بتوانند به عنوان نیروی کارآمد، به فعالیت پژوهشی بپردازند.

ماده 1- مشمولین: 

بند 1-1: تمامی دانشجویان و دانش ­آموختگان مقاطع دکترای حرفه‌ای، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی (ارشد، دکتری تخصصی، دستیاری و ...) رشته ­های مختلف دانشگاه­های علوم پزشکی کشور که واجد شرایط مدنظر می­باشند، مشمول این آیین نامه هستند.

تبصره 1: دانشجویان مشغول به تحصیل، در صورت دارا بودن معیارهای مدنظر دوره مربوطه، می­توانند از ترم دوم آغاز دوره تحصیلی خود، در این دوره شرکت کنند.

تبصره 2: تحصیل در این دوره برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران رایگان می­باشد. در صورتی­که دوره دیپلم پژوهشی قبل یا همزمان با دانش ­آموختگی فراگیر تمام نشود، فراگیر موظف به پرداخت شهریه برای گذراندن ترم­ های تحصیلی باقی مانده می­ باشد.

تبصره 3: گذراندن دوره مذکور، برای تمامی دانش ­­آموختگان و نیز دانشجویان دیگر دانشگاه ­­های علوم پزشکی، مشمول هزینه (براساس نرخ مصوب پیشنهادی از طرف شورای عالی دیپلم پژوهشی) می­باشد.

ماده 2- نحوه انتخاب و جذب متقاضیان شرکت در دوره:

بند 1-2: معیار ورود به دوره، براساس امتیازی است که فراگیران از معدل، مدرک زبان انگلیسی، رزومه و مصاحبه حضوری کسب می‌کنند.

بند 2-2: مسئول دوره (استاد و متولی پیشنهاد دهنده دوره) پس از ارائه پیشنهاد راه ­اندازی دوره (که به مراحل آن در شیوه­ نامه اشاره شده است) می­تواند دوره مذکور را با نظارت مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه برگزار نماید. مسئول دوره موظف است دستورالعمل ارزشیابی مدارک و مصاحبه ­ها را تهیه کرده و شورای عالی دیپلم پژوهشی نیز مسئول تایید و تصویب آن خواهد بود.

ماده  3- بخش ­های دوره

این دوره شامل دو بخش واحدهای آموزشی (نظری و عملی) و پایان نامه تحقیقاتی است.

بند 1-3: بخش واحدهای آموزشی (نظری و عملی): فراگیران ملزم به گذراندن بین 8 تا 12 واحد درسی از پیش تعیین شده هستند. 

تبصره1: تعداد و نوع واحدها در شیوه ­نامه و دستورالعمل اجرایی برنامه که پیش ­تر به آن اشاره شده است، مشخص می­ شود.

تبصره 2: فراگیران می­ توانند هر یک از دروس تئوری را  به صورت معمول انتخاب و بگذرانند و یا در ابتدای ترم به صورت معرفی به استاد، در امتحان مربوطه شرکت کنند و چنانچه نمره قبولی را از آن درس نگیرند، موظف هستند آن درس را در همان ترم اخذ نمایند.

بند 2-3: بخش پایان­ نامه تحقیقاتی: این بخش شامل انجام یک پروژه تحقیقاتی معادل چهار واحد پایان­نامه است.

تبصره1: تصویب و نظارت بر اجرای پایان­نامه تحقیقاتی بر عهده شورای عالی دیپلم پژوهشی است.

تبصره2: تعداد فراگیرانی که به طور همزمان می­توانند پایان­ نامه خود را با یک استاد بگذرانند، در شیوه­نامه و دستورالعمل اجرایی برنامه مشخص می­شود و شورای عالی دیپلم پژوهشی مسئول تایید و تصویب این شیوه­نامه و دستورالعمل اجرایی خواهد بود.

تبصره 3: جهت فارغ التحصیل شدن، فراگیر موظف است از پایان نامه تحقیقاتی خود دفاع نماید.

ماده 4- اعضای هیات علمی همکار برنامه

بند 1-4:  کلیه اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه با حداقل مرتبه استادیاری که در سال گذشته حداقل یک مقاله ISI یا Medline  به عنوان نویسنده اول یا مسئول، منتشر کرده باشند می توانند راهنمایی پایان­نامه دانشجویان را در این دوره به عهده گیرند.

تبصره 1: دانشجویان دانشگاه­های علوم پزشکی (غیر از دانشگاه علوم پزشکی تهران) که در حال گذراندن واحد پایان­نامه مقطع تحصیلی خود در دانشگاه مبدا می­باشند، در صورت صلاحدید مسئول دوره   ­ می توانند با استاد راهنمای خود در دانشگاه مبدا به همراه استاد راهنمای دوم منتخب از دوره دیپلم پژوهشی مدنظر، واحد پروژه دیپلم پژوهشی را اخذ کنند.

تبصره 2: در صورت مخالفت مسئول دوره با پذیرش استاد راهنما از دانشگاه محل تحصیل دانشجو، فراگیر بایستی پایان ­نامه خود را با اساتید معرفی شده از طرف دوره مذکور اخذ نماید.

تبصره 3: عنوان پایان­نامه دانشجو در دانشگاه مبدا بایستی مورد پذیرش مسئول دوره دیپلم پژوهشی و در راستای عنوان و اهداف دوره مذکور باشد.

بند 2-4: فعالیت‌های آموزشی اعضای هیات علمی در این برنامه از جمله راهنمایی پایان نامه، مشمول آیین‌نامه جاری ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی خواهد بود و بر اساس آیین ­نامه مربوطه قابل محاسبه می­باشد.

ماده 5 - طول دوره

بند 1-5: طول دوره حداکثر دو سال است و فراگیر باید پیش از پایان دوره دوساله از پایان­نامه خود دفاع نماید.

تبصره 1: طول دوره به پیشنهاد استاد راهنمای پایان نامه و تایید شورای عالی، به شرط آنکه پیش از پایان دوره تحصیلی اصلی به پایان رسد، حداکثر تا یکسال دیگر قابل تمدید است و در صورتی­که دانشجو از مقطع تحصیلی خود دانش­آموخته شود، بایستی هزینه بپردازد.

ماده 6 - گواهینامه

در انتهای دوره و بعد از انجام کلیه بخش­های تئوری و عملی و اخذ پذیرش برای انتشار مقاله، به فراگیرانی که برنامه را با موفقیت سپری کرده باشند، گواهی نامه مربوطه از طرف دانشگاه و با امضای معاونین پژوهشی و آموزشی دانشگاه اعطا می‌شود.

ماده7- متولی اجرای برنامه

بند 1-7:  متولی اجرای این برنامه، مرکز رشد استعدادهای دانشگاه علوم پزشکی تهران زیر نظر شورای عالی دیپلم پژوهشی دانشگاه است و تصویب شیوه نامه و دستورالعمل­های مربوط به اجرای این آیین نامه و هر گونه تغییر و اصلاح آن بر عهده این شورا خواهد بود.

بند 2-7: اعضای شورای عالی دیپلم پژوهشی با حکم رئیس دانشگاه به مدت سه سال منصوب می­شوند و عبارتند از:

  • معاون پژوهشی دانشگاه (رییس شورا)
  • معاون آموزشی دانشگاه 
  • رییس مرکز رشد استعدادهای درخشان (دبیر شورا)
  • رییس مرکز توسعه آموزش دانشگاه
  • سرپرست مرکز پژوهش­های علمی دانشجویان
  • سه الی پنج نفر از معاونین پژوهشی مراکز تحقیقاتی به انتخاب رییس شورا
  • سه الی پنج نفر عضو حقیقی به انتخاب رییس شورا

بند 3-7: شورا می ­تواند بخشی از وظایف خود را به کمیته­های علمی و اجرایی یا واحدهای اجرایی مرتبط تفویض نماید.

 

ماده 8- تغییر و اصلاح آیین نامه

شورای عالی دیپلم پژوهشی می­ تواند پیشنهادات خود را برای تغییر و اصلاح این آیین نامه هر دو سال یکبار، به شورای دانشگاه ارایه نماید.

تبصره 1: تدوین و تصویب شیوه­ نامه اجرایی، برعهده شورای­ عالی دیپلم پژوهشی می­باشد.

[1] فردی ­که در حال تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی رشته ­های علوم پزشکی می ­باشد.

[2] فردی که از یکی از مقاطع رشته­ های علوم پزشکی، دانش آموخته شده باشد.

[3] دانش ­آموختگان و دانشجویان رشته ­های علوم پزشکی در حال تحصیل در دوره دیپلم پژوهشی

 

 

 

  • تاریخ انتشار : 1402/09/01 - 09:43
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 122
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نشست روسای مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه دیپلم پژوهشی

30 تن از روسای مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران در 30 آبان 1402 برای برنامه دیپلم پژوهشی در سالن اجلاس آزمایشگاه جامع به گفت و گو نشستند.

گالری عکس

این جلسه هم اندیشی با حضور دکتر علی اکبری ساری، سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر غلامرضا حسن پور، مدیر امور عمومی تحقیقات و فناوری، دکتر بهادر مکی آبادی، سرپرست مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویی و رئیس مرکز رشد استعداد‌های درخشان، دکتر مسعود یونسیان، عضو شورای عالی، روسا، معاونان پژوهشی و نمایندگان ۳۰ مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه دیپلم پژوهشی، روز سه‌ شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در سالن اجلاس آزمایشگاه جامع  دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در این نشست پس از خوش آمد گویی و خیر مقدم دکتر مکی آبادی به میهمانان، ابتدا روسا و نمایندگان هر مرکز به معرفی و فعالیت‌های دیپلم پژوهشی خود پرداختند، سپس دکتر نوری زاده، معاون مرکز به بیان فعالیت‌ها در دو محور آموزشی و پژوهشی و دستاوردها و عملکرد  برنامه دیپلم پژوهشی طی دوره‌های گذشته پرداخت.
وی افزود: از سال ۱۳۹۰ تا  ۱۴۰۰ تعداد ۳۱۷ نفر دانشجوی دیپلم پژوهشی به  مراکز تحقیقاتی معرفی و در این دوره آموزشی شرکت کردند. با اصلاح آیین نامه دیپلم پژوهشی در سال ۱۴۰۰، از تابستان ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲ تعداد 260  نفرفراگیر در دوره‌های ماژولار دیپلم (دوره¬ های عمومی و پایه) آموزش دیدند که از این  تعداد، ۹۹ نفر به مراکز تحقیقاتی معرفی و برای شروع دوره تخصصی و انجام پایان نامه جذب شده‌اند.
  پس از آن روسای مراکز تحقیقاتی و یا نمایندگان آن‌ها نقاط قوت و ضعف‌های دوره، پیشنهاداتی در خصوص نحوه  اطلاع رسانی دوره، جذب و نحوه همکاری مراکز و اساتید و بهبود فرآیندهای اجرایی را بیان کردند.
در پایان دکتر اکبری ساری، در سخنان خود با نگاهی اجمالی به دوره‌های آموزش پژوهش در دانشگاه گفت نسبت به دهه‌های گذشته، در حال حاضر فرصت‌های زیادی برای دانشجویان برای یادگیری و انجام پژوهش فراهم شده که دوره دیپلم پژوهشی یکی از سامان یافته‌ترین و پر ظرفیت ترین آنها است که در عین حال واجد نقاط ضعف و کاستی‌هاییاست که با کمک  مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان و مراکز تحقیقاتی درگیر در این برنامه به امید خدا در آینده نزدیک رفع خواهد شد.
توضیح اینکه دیپلم پژوهشی را مرکز رشد استعدادهای درخشان و مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، طراحی کرده و پس از تصویب آیین نامه آن در شورای دانشگاه در سال ۱۳۸۹، اجرا شده است. این دوره درسی که منتج به اخذ گواهی نامه معتبر دیپلم پژوهشی (با امضای معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران) می شود، با تاکید بر اصولی چون افزایش دانش و مهارت‌های پژوهشی دانشجویان طراحی شده است و در سایه انجام این مهم، می توان هم افزایی در پژوهش، آموزش و تربیت پژوهشگران توانمند در علوم پزشکی را انتظار داشت.
  • گروه خبری : دیپلم پژوهشی,ریاست,جلسات
  • کد خبر : 252011
کلمات کلیدی
آیلار سعادت زاده
تهیه کننده:

آیلار سعادت زاده

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه