دستورالعمل بررسی و تصويب طرح های ارائه شده به مركز پژوهش های علمی

 

طرح های پژوهشی ارائه شده به مركز پس از ثبت در سیستم پژوهشیار و بعد از بررسی های اولیه توسط کارشناسان اعضای شورای پژوهشی در محیط کاربری ایشان به عنوان کارشناس، توسط شورای پژوهشی طي جلسات مکفی زیر نظر دبیر شورا (براساس چهار دوره معاونت پژوهشی Deadline ) بررسی و تصويب می شود. زمان دریافت طرحه ای پژوهشی در سیستم پژوهشیار و ارائه آن به بخش دانشجویی شورا حداقل سه هفته قبل از Deadline معاونت پژوهشی می باشد.


شورای پژوهشی :
۱. تعريف: شورای پژوهشي شورايی است كه عهده دار بررسی و تاد طرحهای پژوهشی مي باشد.
۲. ساختار: شورای پژوهشي متشكل از 3 بخش اشخاص حقوقی، دانشجويي و هيات علمی مي باشد.
بند 1: اشخاص حقوقی شورای پژوهشی مشتمل بر افراد زير است:

الف ـ سرپرست مركز
ب ـ دبير مركز
ج ـ معاونين پژوهشی دانشكده هايي كه مركز در آنها واحد فعال دارد
د - دو نفر آگاه به امور پژوهشي مركز به انتخاب سرپرست
موارد ب و د با پيشنهاد سرپرست مركز و حكم معاون پژوهشي دانشگاه به مدت يكسال به عضويت شورای پژوهشي مركز منصوب می شوند. موارد الف و ج تا زمان تصدي پست های مذكور با حكم معاون پژوهشی دانشگاه به عضو شورای پژوهشی مركز محسوب میشوند.
بند 2: بخش دانشجويي شوراي پژوهشي متشكل از 1 1-7 نفر از اعضاي مركز بوده كه به تناسب نیروی فعال هر دانشکده براي يك
دوره يك ساله توسط سرپرست مرکز انتخاب مي شوند. بخش دانشجويي شوراي پژوهشي به تاد سرپرست و با حكم معاون
پژوهشي دانشگاه به مدت یک سال به عضويت شوراي پژوهشي منصوب مي شوند.
بند 3: بخش هيات علمي شوراي پژوهشي مشتمل بر 7 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه هستند كه با مقوله پژوهش دانشجويي
آشنايي كافي داشته باشند. اعضاي هيات علمي شوراي پژوهشي به تاد سرپرست و با حكم معاون پژوهشي دانشگاه به مدت 2
سال به عضويت شوراي پژوهشي مركز منصوب مي شوند.
تبصره 1: ترجيحًا اعضای هیات علمی از گروههاي آموزشي مختلف باشند و يك نفر متخصص اپيدميولوژي در بين آنها حضور داشته
باشد.
تبصره 2: هیئت ژوری متشکل از کارشناس طرح، یک نفر فرد آگاه به پژوهش ، سخنگوی شورا و سرپرست مرکز میباشد. در مواردی
که طرح رد می شود، در صورت اعتراض، هیات ژوری مسؤول تصمیم گیری نهایی در مورد آن طرح خواهد بود.


3. وظايف و اختيارات :
1. بررسی و تصويب طرحهاي ارائه شده از سوی اعضای مركز
2.
مدیریت و نظارت بر نحوهی تشخیص بودجه به طرحهای داخلی مرکز به گونهای که بخشی از اعتبارات پژوهشی برای حمایت از طرح هایی که توسط پیش انجمن ها ارائه می شود، تخصیص یابد.
4. انواع جلسات: جلسات شورای پژوهشی مركز بر سه نوع است
الف) جلسات بخش دانشجويی كه به صورت جداگانه، مستقل و پيش از جلسات مشترك جهت بررسی و رفع نقايص طرح های تحقيقاتی و آماده سازی آنها جهت طرح در جلسه مشترك با اساتيد، برگزار می شود و اداره آن بر عهده سخنگوی شورا است.
ب) جلسات مشترك كه در آن اعضای بخش دانشجويي و اعضاي هيئت علمی و اشخاص حقوقي حضور دارند، رياست اين جلسات بر عهده سرپرست مركز مي باشد. تصويب طرح های مركز و رتبه بندی آنها در اين جلسه صورت ميگيرد.
ج) جلسات هیات ژوری در صورتی که اعتراضی به رد طرحی وجود داشته باشد تشکیل میگردد.


5.  نحوه تشكيل جلسات:
كليه طرح های تحقيقاتی در جلسه مربوط به هر دوره رتبه بندی مطرح و ارزيابي مي شوند و تاريخ تشكيل جلسات شوراي پژوهشي در هر دوره با توجه به تاريخ هاي مشخص شده معاونت پژوهشی دانشگاه جهت ارسال طرح تحقيقاتی به معاونت، مشخص خواهد شد. در صورت نياز تعداد جلسات دانشجويی بيش از يك جلسه خواهد شد.


روند تصويب طرح های تحقيقاتی :
1. تسليم پروپوزال به كارشناس پژوهشي مركز پژوهشهای علمي دانشجويان
2.
ثبت طرح و تخصيص شماره در سیستم پژوهشیار
3.
اطلاع رسانی به سخنگوی شوراي پژوهشی در مورد طرحهای Submit شده، توسط کارشناس پژوهشی مرکز
4.
توزيع طرحهاي تحقيقاتي بين اعضاء بخش دانشجويی شورا (به عنوان كارشناس) و یک نفر از افراد آگاه به پژوهش توسط
بررسی پاسخ مجری توسط کارشناس اولیه که منجر به دو حالت زیر میشود:
الف- پاسخ قانع کننده است، که در این صورت طرح در جلسه شورای مشترک ارائه خواهد شد.
ب- پاسخ قانع کننده نیست که در این صورت بعد از تشکیل جلسه هیات ژوری، تصمیم گیری خواهد شد.
تبصره : در صورت درخواست مجری برای انجام مشاوره یا معرفی مشاور جهت رفع نقایص موجود ، شورا موظف است در کمترین
زمان ممکن مشاور مورد نظر را به مجری معرفی کند.
7.
ارسال تمامی طرحهای تحقیقاتی پذیرفته شده توسط شورای دانشجویی برای اعضای شورای پژوهشی مشترک(سه روز قبل از تشکیل جلسه مشترک(
8.
تشکیل جلسه مشترک شورای پژوهشی
بعد از بررسی توسط شورای مشترک، طرح ها سه حالت پیدا میکنند:
الف- رد طرح
ب- مصوب
ج- مصوب مشروط
كه در صورت حالت ج روند به صورت زير ادامه مييابد:
9.
پاسخ مجری طرح در صورت لزوم
0 1.
بررسی پاسخ مجری به سوال کارشناسی توسط کارشناس اولیه که منجر به دو حالت زیر می شود:
الف- پاسخ قانع کننده است، که در این صورت طرح به معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال می گردد.
ب- پاسخ قانع کننده نیست، طرح رد خواهد شد.

 

  • تاریخ انتشار : 1401/04/15 - 11:36
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 304
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بازدید رئیس دانشگاه از مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز رشد استعدادهای درخشان

گالری عکس

دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه هیات همراه، سه شنبه 14 تیر ماه 1401 از مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز رشد استعدادهای درخشان بازدید کرد.
در ابتدای این بازدید نشستی با حضور دکتر مکی آبادی، رئیس مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، دکتر فرساد نوری زاده، قایم مقام مرکز و دکتر مریم کرباسی مطلق، معاون آموزشی مرکز صورت گرفت، که در آن  دکتر مکی آبادی ضمن خوشامدگویی و قبول زحمت ریاست دانشگاه به معرفی معاونین مرکز پرداخت، سپس هدف از این نشست را کسب اجازه برای ایجاد تحول در راستای پر کردن خلا های موجود در مرکز رشد، اعم از بحث کارآفرینی، فناوری و هوش مصنوعی خواند و ابراز امیدواری کرد که بتوان با حمایت های دانشگاه، اولین مرکز کارآفرینی دانشجویی را راه اندازی کرد.
در ادامه دکتر مریم کرباسی مطلق، هیات علمی این مرکز، در ارائه ای به معرفی کامل مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز رشد استعدادهای درخشان و فعالیت های آن همچون، امور استعدادهای درخشان، دیپلم پژوهشی، تحصیل هم زمان، بنیاد ملی نخبگان، mph ، سرباز نخبه، المپیاد های دانشجویی، منتورینگ، کارگاه های آموزشی، RRE، انجمن های دانشجویی، مدارس فصلی بین المللی، کمپین های آموزشی و ... پرداخت.
در ادامه دکتر مکی آبادی توضیحاتی در خصوص موارد پیشنهادی در مسیر توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مرکز از جمله راه اندازی دیپلم های علمی کارآفرینی و هوش مصنوعی و همچنین راه اندازی بستر نرم افزاری جهت تسهیل تعاملات دانشجویان و اساتید در حوزه پژوهش، آموزش و کار آفرینی ارائه نمودند.
سپس دکتر قناعتی به اهمیت ویژه راه اندازی مرکز کارآفرینی دانشجویی ،هوش مصنوعی و گسترش دیپلم پژوهشی اشاره ای کرد و از مسئولین مرکز خواست که با توجه به نیازهای موجود در جامعه، کمپین هایی با مفاهیم کنترل خشم و کاهش دخانیات و ... راه اندازی کنند. 
 رئیس دانشگاه گفت: انسان فطرتا جویای معنویات است، هم اکنون در جامعه مشاهده گر این هستیم که در اتصال به معنویات خلا ایجاد شده است امید دارم این مراکز دانشجویی در راستای مرتفع ساختن این خلا قدم بردارند و با ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی از ترویج پوچ گرایی جلوگیری کنند.
دکتر قناعتی ارزش علم را به بازنشر آن خواند و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم زمینه ترویج علم را از طرق مختلف برای دانشجویان ایجاد کنیم.
معرفی طرح مسئول یار از صحبت های دیگر ایشان بود که از مرکز استعدادهای درخشان خواست با معرفی دانشجویان و علاقمندان مستعد و علاقمند به مسئولین دانشگاه، بتوانند زمینه کارآموزی آنها را در کنار مسئولان دانشگاه فراهم کنند تا این افراد از نزدیک با چالش های مسئولیت ها آشنا شده و در آینده بتوانند مدیران کارآمدی باشند.
در ادامه این نشست آقای دکتر محمد مهدی طاهری معاون کارآفرینی مرکز، به معرفی مرکز کارآفرینی دانشجویی، اهداف و برنامه های آن پرداخت و آن را مرکزی برای آموزش، هدایت، توسعه، تولید و اشتغال دانش بنیان دانست.
دکتر طاهری افزود این مرکز با اهداف مرتفع ساختن چالش ها و مسائل اساسی دانشجویان در حوزه پزشکی، سلامت، زیست فناوری، آشنایی 
دانشجویان با ضوابط کسب و کار ، تجاری سازی فناوری های جدید در حوزه علوم پزشکی و آموزش های تخصصی و عمومی برنامه ریزی شده است.
قرار است از ایده های اساتید، پزشکان، پرستاران و ... کمک بگیریم تا بتوانیم اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل نخبه را به خوبی فراهم و چرخه علم تا ثروث را تکمیل کنیم.
حوزه کاری مرکز کارآفرینی در حوزه های مختلفی اعم از ژنتیک، بیوانفورماتیک، داروهای پیشرفته، آب و محیط زیست، هوش مصنوعی، صنایع غذایی و ... خواهد بود.
در پایان دکتر مکی آبادی گفت امید است با موافقت ریاست محترم دانشگاه بتوانیم چالش هایی که برای راه اندازی این مرکز پیش رو داریم مرتفع سازیم تا بتوانیم مرکزی دانشجویی که وظیفه آموزش، هدایت، توانمند سازی و حمایت از دانشجویان مستعد در مسیر ارایه ایده مساله محور تا رسیدن به محصول قابل انتقال به مراحل تجاری سازی را پوشش می دهد ایجاد کنیم.
دکتر قناعتی ضمن ابراز امیدواری از راه اندازی چنین مراکز مفید دانشجویی، موافقت کلی خود را اعلام کرد و در پایان این نشست از بخش های مختلف بازدید نمود و با ارشیا شیزرپور، دبیر کل مرکز و اعضای شورای مرکزی و اجرایی گفتگو کرد.
برنامه های توسعه ای مرکز استعدادهای درخشان
در این بازدید، دکتر بهادر مکّی آبادی، رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه و سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، به بیان خصوصیات، ویژگی ها و کاستی های دو مرکز پرداخت و گفت: در صورت توافق، به دنبال راه اندازی مرکز کارآفرینی دانشجویان هستیم تا از این طریق دانشجویان با چگونگی تبدیل ایده به محصول گام به گام آشنا شوند.
وی تمرکز اصلی این مرکز را برمحصولات نیاز محور دانست و تاکید کرد: در نظر داریم در این مرکز مسیر امن و راحتی برای دانشجویان فراهم کنیم تا با تعامل با واحدهای مختلف حوزه سلامت، محصولات نیاز محوری را بر اساس نیازهای جامعه تولید کنند.
در این بازدید همچنین، دکتر مریم کرباسی مطلق، معاون آموزشی مرکز، گزارشی از فعالیت های جاری، امکانات، چالش ها و نیازهای مرکز استعدادهای درخشان ارائه کرد. سپس دکتر محمد مهدی طاهری، به معرفی مرکز کارآفرینی دانشجویی، اهداف و برنامه های آن پرداخت.
  • گروه خبری : دیپلم پژوهشی,آزمون کارشناسی ارشد,طرح های تحقیقاتی
  • کد خبر : 215033
کلمات کلیدی
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه