دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
انجمن اخلاق پزشكي سومین راند اخلاق پزشكي را با موضوع"رضایت آگاهانه در بالین و اورژانس" روز یک شنبه 6 اسفند در مركز پژوهش هاي علمي دانشجويان برگزار مي کند.
انجمن اخلاق پزشكي سومین راند اخلاق پزشكي را با موضوع"رضایت آگاهانه در بالین و اورژانس" روز یک شنبه 6 اسفند در مركز پژوهش هاي علمي دانشجويان برگزار مي کند.هدف از برگزاري اين راند ارتقاي دانش و توانايي دانشجويان در مواجهه و حل معضلات اخلاقي رخ داده در بالين بیماران است. تلاش ما بر اين است تا محيطي مناسب براي گفت و گوی آزاد پيرامون معضلات اخلاقي فراهم كنيم و در نهايت راهكارهاي عملي را براي اجراي دستورالعمل هاي اخلاق پزشكي توسط اساتيد اخلاق و اساتید بالینی، كه در راند حضور دارند، معرفي کنیم.توی راند قراره چه اتفاقی رخ بده؟در ابتدای راند یک مورد(case)واقعی اخلاق پزشکی که در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران رخ داده است در قالب یک نمایش توسط گروه تئاتر انجمن اخلاق نمایش داده می شود سپس حاضرین جلسه با کمک راهنمای جلسه به بحث درباره ی این مورد می پردازند و درمورد نحوه عملکرد تیم درمان بیمار که در نمایش ارائه شده نظر می دهند. اساتید اخلاق و نیز اساتید بالینی در بحث حاضرین مشارکت فعال دارند و در پایان به جمع بندی بحث می پردازند. در این جلسه کتاب ها و مقالات مفید به حاضرین معرفی می شود و در مورد موضوع بحث شده در قالب یک طرح نوآورانه، یک الگوریتم و به عبارتی یک راهنمای علمی-عملی (که در بالین قابل پیاده سازی باشد!) در ارتباط با موضوع مورد گفتگو ارائه می شود. همچنین سعی ما بر این است تا از حضور بیماران واقعی و یا پخش فیلم های واقعی از ایشان نیز در جلسه ی راند بهره برده شود.در سومین جلسه که ان شاء الله یک شنبه 6 اسفند 1391 ساعت 15 تا 17:30 در مرکز پژوهش ها برگزار خواهد شد، موضوع گفتگو و نمایش پیرامون "رضایت آگاهانه" و ابعاد مختلف آن خواهد بود. خانم دکتر اصغری (از اساتید گروه اخلاق پزشکی) و دکتر لباف (استاد طب اورژانس بیمارستان امام خمینی) به عنوان اساتید راهنما در این جلسه شرکت خواهند کرد.اینکه رضایت آگاهانه چیست و چه جایگاهی در طبابت بالینی دارد؟ رضایت یعنی چه و آگاهانه بودن آن چه معنایی دارد؟ آیا الزامی دارد همیشه رضایت آگاهانه گرفته شود؟ تفاوت شرایط اورژانس با سایر موارد چیست؟ آیا از کودکان هم رضایت آگاهانه می گیریم؟ اگر نظر کودک و والدین درباره ی درمان متفاوت بود چه باید بکنیم؟... در راند سوم به دنبال پیدا کردن جواب این سوال ها هستیم.همچنین با هماهنگی هایی که با گروه اخلاق پزشکی و مرکز پژوهش ها انجام شده، قرار بر این است که برای حاضرین در راند، گواهی(certificate) شرکت در جلسه صادر شود.حضور در راند اخلاق برای عموم دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی (پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و داروسازی) آزاد است و بحث در هر جلسه مستقل از سایر جلسات است (اگر جلسات قبل رو نبودین اشکال نداره می تونین جلسه سوم رو بیاین!).منتظر شما هستیم...انجمن اخلاق پزشکی مرکز پژوهش های علمی دانشجویی
ارسال به دوستان