دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
واحد دانشکده پزشکی (پردیس همت) مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، چهل و سومين كارگاه اصول پايهي روش تحقيق را در روزهاي 1 لغايت 5 خرداد ماه در سالن افتخاريان دانشكده پزشكي پرديس همت برگزار کرد.
واحد دانشکده پزشکی (پردیس همت) مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، چهل و سومين كارگاه اصول پايهي روش تحقيق را در روزهاي 1 لغايت 5 خرداد ماه در سالن افتخاريان دانشكده پزشكي پرديس همت برگزار کرد. مباحث تدريس شده در اين كارگاه بدین شرح است:1. مفهوم پژوهش در علوم پزشکی2. بررسی متون3. انواع مطالعات اپیدمیولوژیک مشاهدهای4. انواع مطالعات اپیدمیولوژیک مداخلهای5. آشنایی با پروپوزال و نحوه نگارش عنوان و بیان مسئله6. نحوه نگارش اهداف، سؤالات و فرضیات7. روشهای جمعآوری دادهها8. انواع متغیرها در پژوهش9. نمونهگیری و مفهوم حجم نمونه10. خطاها11. آشنایی با ساختار مقالات12. اخلاق در پژوهش13. مدیریت پروژه تحقیقاتی14. آنالیز توصیفی15. آنالیز تحلیلی16. نقش آشنایی با روش تحقیق در طبابت آینده شما!17. آشنایی بامركز پژوهشهاي علمي دانشجويان دانشکده پزشکی(پردیس همت)
مدرسين کارگاه:
دكتر آزاده شفيعي ثابت، شبنم انجيدني، آلاله ضميري، محمدحسين محمودي، فائزه گوهري، زهرا زينلي، صادق غفوري، هستي هاديزاده، دينا رجبيفرد، مهديه شفيعيثابت، نيوشا اخوتيان، فرزانه فرهادي، علي صباحي، سارهناز عقيلي، آذين شفيعيثابت و پورنگ بصيرمربيان: پورنگ بصير، سميه براتي و الهام رحمانيكمك مربيان: فاطمه بنيهاشميان، نيما همتي، رومينا راشدي، سيمين خاموشي، امير سلامي، مهنوش مهديار، دلارام تمجيد، نازنين ملكي و صدف ناصريسينا در روز پاياني كارگاه، پروپوزالهاي حاصل از كارگروهيها توسط دكتر آزاده شفيعي ثابت، دكتر گلنار گوهردهي، دكتر زينب هدايت و دكتر رضا جعفريان داوري شد؛ همچنين از اين عزيزان به پاس زحماتي كه در سالهاي گذشته در كميته پژوهشي كشيدند، تقدير به عمل آمد. مسئوليت برگزاري اين كارگاه به عهدهي نازنين ملكي و صدف ناصريسينا بود.
ارسال به دوستان